lördag 12 mars 2016

Kamala Beach Thailand dag nr 12

Heaven and hell!
Alla har talat så gott och varit så lyriska om Freedom Beach, en strand ca 15 km söder om där vi bor. Så vi tog en longtail och åkte dit i dag, samma kille som tog oss till BananaBeach i förrgår. Vi tog en liten omväg runt Patong och väl framme vid Freedom Beach så såg allt väldans okey ut; fin och mjuk sand, välordnat med strandstolar och så. Men... Restaurangfolket verkligen rusade på oss när vi närmade oss solstolarna, för att ta betalt och sedan nogrannt berättade att lunchen måste bokas in redan nu om vi skulle få någon överhuvudtaget. Det kändes som ett tvång. Vi bokade då in en lunch till klockan 12. Vi var då även tvungna att bestämma oss för både mat och dryck redan nu... Priserna var ohymligt höga för att vara Thailand. Men vad gör man, vi var ju "fast" på en strand med bara en reträttväg; longtailbåten. Klockan var ju nu redan 11 och öltarmen hade börjat göra väsen av sig så vi valde att försöka beställa in 2 Singha och en kokosnöt. Det visade sig då att inte gick att beställa på stranden utan vi var tvungna att ta oss upp till baren. Baren hade ett eget system; betala hos den gamla tandlösa tanten, få en handskriven liten lapp som man visade hos mannen vid kylboxarna. Ingen av dessa människor har någonsin gått en charmkurs, inte ens hört talas om nått sånt. Maken till antiserviceminded har jag aldrig upplevt. Detta genomsyrade i princip hela personalen på strandrestaurangen. Inte ett leende eller ens en hälsning, inte ett dugg Thailändskt beteende. Dock fanns det ett undantag; en människa i 55 - 60 årsåldern som vi inte kunde bestämma kön på, hen var klädd som kvinna, lät som en kvinna men uppträdde som en man. Tatuerad och grova överarmar. Ja man kan nog förvänta sig allt i Thailand... Tur att man inte har fördommar:-)
Nåja, vi överlevde den minst sagt oservicemindededa stranden och åkte hem till "vår" strand. Vår longtailboatchaufför var då verkligt serviceminded, han vände då han upptäckte att Aleks förlorade kepsen i en vindpust. Mina fick fiska upp kepsen som låg och guppade i vågorna:-)
På kvällen så hade vi bokat in och skulle gå på något som hette FantaSea. Det låg alldeles invid hotellet på gångavstånd. Bokningen gällde mat och show. FantaSea visade sig vara en nöjespark med många olika attraktioner. Tyvärr fick vi alldeles för lite tid där, vi skulle behövt en hel dag för att utforska allt, nu hade vi bara 3 timmar och under den tiden skulle vi hinna med middag också. Parken visade sig vara ett under i Thailändskt konstverk, men för oss Europeer är det bara för mycket av allt... Men den Thailändska buffén gjorde oss verkligen inte besviken, vilken mat! Och vilken miljö vi fick njuta av maten i. En otroligt stor matsal (för 2 - 3000 pers?)  utsmyckad med alla Thailändska "helgon"? och annat som vi förknippar med Thailand. Thailändsk musik och traditionellt klädda tjejer och killar som passade upp på oss. Vi beställde ett hel flaska av ett ganska "dyrt" vin, ca 2200 baht och då är traditionen att en vinfe flyger upp och hämtar flaskan i ett vinskåp ca 5 meter upp och sedan levererar den till bordet som beställt vinet. En spektakulär upplevelse då alla i hela matsalen får åtnjuta detta. Och det skedde endast två gånger under vår tid i matsalen....
Showen skulle vara på ett annat ställe, lika spektakulärt det som matsalen. Showen i sig var också spektakulär, men vi skulle nog säkert haft mer behållning om vi känt till den Thailändska historien bättre. Tyvärr fick vi lämna ifrån oss mobilerna och kameror innan showen så vi kunde varken filma eller fotografera under showen. Rykten säger att djurhållningen inte är ok, och det är därför det inte får tas bilder eller filmas. Svårt att säga om djurhållningen var okey, men elefanter, tigrar, höns, vattenbufflar och gettet medverkade i showen.